Historie firmy
Firma sídlila v průmyslově rozvinutých severních Čechách převážně osídlených německy mluvícím obyvatelstvem. Pánové Rösler a Jauernig ji v Ústí nad Labem, Na Luhách 14, založili roku 1896.
Zdá se, že v roce 1903 přišel záměr rozšířit výrobu jízdních kol o motorová vozidla. V polovině roku totiž firma zakoupila německý motocykl Adler a osobní automobil. Po šesti měsících již nabízela tři výkonové typy vlastních motocyklů a dokonce i automobil. Pražská veřejnost se prvně setkala se stroji Rösler Jauernig na žofínské výstavě 21. února roku 1904. Ve Vídni téhož roku se v honosném stánku představila kolekcí pěti strojů. Vedle nových modelů s motory Zedel a oběma mechanicky řízenými ventily byly nabízeny i starší modely (1903 s motory Adler) s automaticky řízeným sacím ventilem (otevírání ventilu zajišťoval pouze podtlak ve válci).
Vidlicový dvouválec Rösler & Jauernig přišel na scénu koncem roku 1904. Opět se švýcarskými motory Zedel. V roce 1907 uvádí ústecký kalendář firem, že v podniku, spravovaném pány Emilem a Rudolfem Fehres, pracuje šest úředníků a 50 dělníků. Výroba motorových vozidel byla pravděpodobně ukončena ještě před rokem 1910. Firma údajně existovala do roku 1918. Poté se do prostor továrny nastěhovala výroba žárovek.
Motocykly Rösler & Jauernig se úspěšně zúčastňovaly mnoha sportovních podniků. Závod Praha – Písek absolvoval jezdec Pospíchal na dvouválcovém stroji. Na Semmeringu získala značka v roce 1906 druhé místo, v Badenu téhož roku zvítězil Mühler. V roce 1907 absolvoval dvouválcový stroj trať Vídeň – Celovec – Vídeň v délce 716 km. V roce 1907 se na Semmering hlásila továrna dokonce se strojem o výkonu 8 HP!. Kvality motocyklů Rösler & Jauernig byly potvrzeny i na dálkové jízdě v délce 2605 km absolvované kolem české republiky (pravda až v roce 2010). To však není nic proti spokojenému Josefu Dohnalovi z Vídně, který v roce 1904 stačil na Rösleru najezdit úctyhodných 11000 km!
Podle záznamů v evidencích motorových vozidel bylo v nedalekém děčínském okrese zaregistrováno do roku 1912 šest motocyklů Rösler & Jauernig. Dvacet sedm motocyklů, společně se šesti automobily, je uvedeno v policejní evidenci ČSR v roce 1926. Motocykl s registrační značkou OI 573 byl přihlášen k provozu 29. května roku 1907 a nesl výrobní číslo 200 (?). Firma prodávala své stroje po celém území Rakousko-Uherska. Jediný dochovaný TP (duplicitní z roku 1924) uvádí číslo rámu 263. Za předpokladu, že začali číslovat od stovky by mohla celková pětiletá produkce čítat na 200 vyrobených motocyklů.