motocycletta Rösler Jauernig, motocycles Rösler Jauernig,Oldtimer Fotos, Oldtimerfoto, Oldtimerbild, Oldtimergalerie, alte Motorrad, staré motocykly


• I   • II   • III   • IV   • V


motocycletta, motocycles, alte Motorrad, staré motocykly


motocycletta Rösler Jauernig, motocycles Rösler Jauernig,Oldtimer Fotos, Oldtimerfoto, motor


Historie firmy


motocycletta Rösler Jauernig, motocycles Rösler Jauernig,Oldtimer Fotos, Oldtimerfoto, Oldtimerbild, Oldtimergalerie, alte Motorrad, staré motocykly


Firma sídlila v průmyslově rozvinutých severních Čechách převážně osídlených německy mluvícím obyvatelstvem. Pánové Rösler a Jauernig ji v Ústí nad Labem, Na Luhách 14, založili roku 1896.


Zdá se, že v roce 1903 přišel záměr rozšířit výrobu jízdních kol o motorová vozidla. V polovině roku totiž firma zakoupila německý motocykl Adler a osobní automobil. Po šesti měsících již nabízela tři výkonové typy vlastních motocyklů a dokonce i automobil. Pražská veřejnost se prvně setkala se stroji Rösler Jauernig na žofínské výstavě 21. února roku 1904. Ve Vídni téhož roku se v honosném stánku představila kolekcí pěti strojů. Vedle nových modelů s motory Zedel a oběma mechanicky řízenými ventily byly nabízeny i starší modely (1903 s motory Adler) s automaticky řízeným sacím ventilem (otevírání ventilu zajišťoval pouze podtlak ve válci).


Adler 1903,Adler 1904, Motorrad Adler, Oldtimer Fotos, Oldtimerfoto, Oldtimerbild, Oldtimergalerie, Oldtimer Galerie, motocycletta, alte riemen motorrad, motocycles, alte Motorrad, staré motocykly


Adler 1903,Adler 1904, Motorrad Adler, Oldtimer Fotos, Oldtimerfoto, Oldtimerbild, Oldtimergalerie, Oldtimer Galerie


motocykl Resler Jauernig, staré motocykly


Výkres ke schvalovacímu řízení vyráběného typu z roku 1904, motocycles, alte Motorrad, staré motocykly


výkres motocyklu


motocykl z roku 1904


Vidlicový dvouválec Rösler & Jauernig přišel na scénu koncem roku 1904. Opět se švýcarskými motory Zedel. V roce 1907 uvádí ústecký kalendář firem, že v podniku, spravovaném pány Emilem a Rudolfem Fehres, pracuje šest úředníků a 50 dělníků. Výroba motorových vozidel byla pravděpodobně ukončena ještě před rokem 1910. Firma údajně existovala do roku 1918. Poté se do prostor továrny nastěhovala výroba žárovek.


Motocykly Rösler & Jauernig se úspěšně zúčastňovaly mnoha sportovních podniků. Závod Praha – Písek absolvoval jezdec Pospíchal na dvouválcovém stroji. Na Semmeringu získala značka v roce 1906 druhé místo, v Badenu téhož roku zvítězil Mühler. V roce 1907 absolvoval dvouválcový stroj trať Vídeň – Celovec – Vídeň v délce 716 km. V roce 1907 se na Semmering hlásila továrna dokonce se strojem o výkonu 8 HP!. Kvality motocyklů Rösler & Jauernig byly potvrzeny i na dálkové jízdě v délce 2605 km absolvované kolem české republiky (pravda až v roce 2010). To však není nic proti spokojenému Josefu Dohnalovi z Vídně, který v roce 1904 stačil na Rösleru najezdit úctyhodných 11000 km!


Podle záznamů v evidencích motorových vozidel bylo v nedalekém děčínském okrese zaregistrováno do roku 1912 šest motocyklů Rösler & Jauernig. Dvacet sedm motocyklů, společně se šesti automobily, je uvedeno v policejní evidenci ČSR v roce 1926. Motocykl s registrační značkou OI 573 byl přihlášen k provozu 29. května roku 1907 a nesl výrobní číslo 200 (?). Firma prodávala své stroje po celém území Rakousko-Uherska. Jediný dochovaný TP (duplicitní z roku 1924) uvádí číslo rámu 263. Za předpokladu, že začali číslovat od stovky by mohla celková pětiletá produkce čítat na 200 vyrobených motocyklů.


motocykl Resler jauernig, Ressler, Rössler Jauernig


• I      • II