Laurin & Klement 1898 - 1910

Model BZ, BZP 1902 - 1903                                                   II              

Laurin Klement se sidecarem z roku 1903

Za zmínku stojí ateliérová fotografie motocyklu Laurin & Klement BZ se sidecarem z konce roku 1903. Zachycuje jednu z prvních sestav s postranním vozíkem na území R-U. Patent pro sidecar byl přihlášen v únoru 1903 v Anglii. Na tomto snímku se konečně firma ukazuje běžné sériové provedení modelu BZ, ač, pravda, jedno z posledních, s řemenicí již nýtovanou do ráfku. Také označení modelu BZP se dostalo na prospekty, ale až v roce 1905! Spolu s modely A a B zřejmě pouze proto, aby firma oslnila zákazníka ohromným množstvím nabízených typů.


Motor Laurin Klement     Motor typ BZ     Motor typ BZ



ModelyLaurin & Klement BZ a BZP zůstaly po dvanáct měsíců jako hlavní výrobní program, v řadě výrobních čísel cca 1000 - 1800. Ke konci výroby se v sortimentu objevují nové typy BZN, L, CC.


Motor Laurin Klement     Motor typ BZ


Motor typ BZ



Modely BZ ovládly i sportovní podniky. Závodní speciály byly dokonce vybaveny vodním chlazením. V dobovém tisku je možné sledovat množství úspěchů, které jezdci Podsedníček, Vondřich, Zahrádka, Rieger (Riegl), Merfait a další na strojích Laurin & Klementdocílili.


Podsedníček na vodou chlazeném motocyklu typu BZ, rok 1903

V Prátru u Vídně 1903

Vysvědčení o zkoušce vystavil komisař Theodor Skulina na základě žádosti ze dne 13. června 1904 ještě téhož měsíce (to již byl model BZ stažen z výroby). Cena v letech 1902/3 činila 1200 Kč, prospekt z roku 1905 uváděl výprodejových 950 Kč, obchodním zástupcům za 610 Kč.


Sportovní úspěchy     Sportovní úspěchy



• I      • III