Laurin & Klement 1898 - 1910
Model BZ, BZP 1902 - 1903 I
Firma Laurin & Klement byla v roce 1902 prakticky jediným sériovým výrobcem motocyklů v rakousko-uherské monarchii. Na svém kontě měli připsáno na šest set strojů. V Anglii prodal londýnský obchodník Hewetson pod svým jménem sto padesát kusů typu B. Dobré obchody zajistil Klement při předváděcích jízdách, především v Německu. Od začátku sériové výroby v roce 1899 představil Laurin & Klement v polovině roku 1902 již šesté provedení.
BZ, BZP
Zásadní modernizace motoru i rámu byla u modelu BZ výrazným krokem kupředu. Charakteristickým prvekem nových rámů byl oblouk pod motorem. Zvětšený objem jednoválce měl nyní 331 ccm.
Po několika zkušebních prototypech z první půli roku 1902 ovládl počátkem června nový model sériovou výrobu. Souběžně byl v nabídce typ BZP. Jednalo se o omezené množství strojů se starším motorem typu B montovaným do nového rámu.
V druhé půli roku 1902 jsou zaznamenány první prodeje, velká část motocyklů však pravděpodobně šla pouze na sklad. Laurin & Klement BZ se objevil patrně pouze na podzimních veletrzích v německy mluvících zemích, pro které byl vydán exkluzivní prospekt s množstvím nabízených typů: BZ, A, B, C, BD, BB, CT (model BZ zde zobrazuje ještě prototypové provedení s vysokým krkem rámu, výkonnější motory typu C byly vedeny jako závodní). Na českém trhu nový model zatím v inzerci nenalezneme. Firma hodlala motocykl BZ, i přes jeho průběžný prodej, představit jako novinku sezóny 1903. Z lednové návštěvy v továrně: Uznání odborníka a nadšení laika musí vzbuditi motor typu BZ; továrna uvede při svých modelech roku 1903 na trh nový rám, jenž dopouští nízké uložení motoru.
V prospektu ze začátku roku 1903, prostém o modely BD, BC, BB, je model BZ prezentován vyobrazením typu BZP (motor B). Krátce nato vídeňský Allgemeine Automobil Zeitung představil v ilustracích celou typovou řadu motocyklů Laurin & Klement, včetně předvěsných a závěsných vozíků.