Motocykly 1897 - 1918 (Novinky z Rakousko-Uherska)
VI
Poslední přírůstek do historie firmy Laurin & Klement je opravdu pozoruhodný! Jedná se o letáček z roku 1902, s vyobrazením levného provedení stroje Laurin & Klement. Dvoukolka má být určena méně majetným zákazníkům a jak se v tiskovině píše, nabízena především na západní trhy.
Jasná reakce firmy na novou motorovou dvoukolku, která se se švýcarským motorem Zedel začala Evropou rychle šířit. V roce 1902 této jednoduché stavby využilo hned několik firem (Minerva, NSU, Sinplex a dokonce i náš Hudec s Časlávií).
Tato stavba, stále ještě v kolovém zesíleném rámu, dosud nenacházela odvahu oprostit se jízdního kola. V tomto kontextu je nutno opětovně vyzdvihnout zásluhy Klementa s Laurinem, jejichž odvážná „motocyklová konstrukce“ razila cestu již v roce 1899!
Domnívám se, že v době, kdy továrnu opustilo na 300 dokonalých strojů, se jednalo spíše o průzkum trhu. Z popisu vyplývá, že dvoukolka na kolech 28“, případně 26“ měla mít odpařovací karburaci a bateriové zapalování.
Motocykl Laurin & Klement na tomto snímku představuje silnější model 1 3/4 HP, který se s koženou řemenovou šňůrou a ještě vaselinovou maznicí (štauferkou) nabízel v roce 1899 a 1900.
Elegán na snímku prezentuje krejčovský závod Eduarda Mánka v Mladé Boleslavi.
V Budapešti roku 1918 zkonstruoval Ing. Vilém Žůrovec pozoruhodný motocykl s hvězdicovým motorem u osy zadního kola.